• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • Робота тифлокабінету

Мусколотренер офтальмоскопічний переметричний МОП- 1. /Files/images/P3161272.JPG

Мусколотренер - настільного типу виготовлений у вигляді окремого блоку і сладається з переметричної дуги і електронного пристрою керування режимами сигналізації.

Метод лікування започаткований на відстеженні очима пацієнта перебігаючи світлових крапок червоного кольору.

Мусколотренер МОП -! Призначений для лікування амбліопії високого ступенню (дісбінокулярної, анізометричної), для тренування мязів ока і покращення окорухлевих функцій. Лікування збіжної та розбіжної косоокості.

Амбіотренер АТР - 1/Files/images/P3161276.JPG

Амбліотренер - настільний апарат, що має корпус прямокутної форми, на верхній площині , якого є панель з органічного скла молочного кольору. Панель викладена під невеличким нахилом і вдавлена по відношенню до всієї площини.У вдавлені розміщені змінні решітки плати і малюнки з оптотипами. Напанелі є решітка з малюнком голови левеняти, а також сімнадцять контактних виводів, ручка регулювання, кнопка перемикання режимів роботи, кнопка перемикання грального елементу. Амбліотренер призначений для вправ при амбліопії , косоокості , які поєдніють зорові подразнення із звуковими кінестетичнтми і тактильними , при центральній монокулярній фіксації , для відновлення і закріплення правильної монокулярної локалізації.

Бріз Азмет isee -330/Files/images/P3161278.JPG

В стимуляторі зору «isee-330»- застосовані досягнення світових високих технологій , таких як інфрачервоний нагрівальний елемент з малим розсіюванням потужності і високою щільністю та інтенсивністю випромінювання . В апараті застосовується трьох мірне магнітне поле. Складається стимулятор зору з індикатора ,маски, тканеве покриття , вхід для наушників, повітряна кишеня, інфрачервоні елементи, еластичний ремінь, магніти, пульт управління.

«Бріз» застосовується для профілактики і лікування міопії , прогресуюча міопія , псевдо міопія, акомодативна астенопія, спазм акомодації , амбліопія, гіперметропія , астигматизм , людям із симптомами стомлення зору.

Бріз азмет isee-330 – здійснює керовану комп’ютерним мікрочіпом , комплексну взаємодію чотирьох видів впливу: Інфрачервоний нагрів , повітряний натиск, магнітне поле та звуки природи.

/Files/images/P3161281.JPGАмбліопанорама.

Амбліопанорама – тренажер для стимуляції сітчатки ока панорамними, фігурними « осліплюючими полями» .

Настільний апарат складається з корпусу для відтворення і оживлення образу, кнопки синхронноконтакта , оклюзодора.

Застосовується для підвищення гостроти зору амбліопічного ока у дітей з спів дружною косоокістю , рефракційною , опбскураційною амбліопією. Відмінною особливістю цього апарата є те , що не треба « прицілюватись» при наданні процедури на фовеолу, що робить його легким для користування.

/Files/images/P3161275.JPGБівізотренер БВТР – 02

Бівізотренер - дзеркальний розподілювач полів зору . Складається апарат з стійки , нахиленої поверхні і підставки . на стійці закріплене дзеркало , що ділить кут між поверхнею наявного малюнка і поверхнею його зображення ,навпіл. В верхній частині стійки паралельно основі стійки находиться бімікулярна оптична система з скалою для встановлення окулярів. На осі , що знаходиться в нижній частині стійки , закріплена подпружинена рамка.

Бівізотренер - призначений для підняття гостроти зору при амбліопії з центральною фіксацією, розвитку і закріплення одночасного і бінокулярного зору.

/Files/images/P3161273.JPGСіноптофор.

Сіноптофор - апарат складається з основи , на якій закріплені дві оптичні головки і знаходяться всі вузли управління . Головки мають спеціальні касети куди розміщаються парні картинки . За допомогою рукояток головки можуть пересуватись і повертатись.

Сіноптофор – використовується для лікування косоокості, за допомогою апарата можна визначити об’єктивний та суб’єктивний кут косоокості. З допомогою сіноптофора можна проводити лікувальні орт оптичні вправи :

- усунення функції ональної скотоми,

- асиметричного бінокулярного зору ,

- розвиток нормальної фузіонної якості ,

- рухливості очей,

- стабілізацію бінокулярного зору.

/Files/images/P3161280.JPGОсвітлювач таблиць для визначення гостроти зору.

Апарат для визначення гостроти зору призначений для рівномірного освітлення таблиць, що використовуються при суб’єктивному обстеженні гостроти зору .

Освітлювач складається з коробчатого корпуса , на внутрішніх сторонах чотирьох стінок закріплені дзеркала . Чотири дзеркала і центральне розміщення рефлектора з освітлюваною лампою 40 Вт забезпечують достатнє по інтенсивності рівномірне освітлення таблиць. На основній стінці корпуса закріплюються таблиці знаків тестів Головіна –Сівцина. Навпроти кожного рядка в таблиці відмічена гострота зору . Для визначення гостроти зору у дітей використовують таблиці з тестами у вигляді картинок .

Києво-Святошинська районна

державна адміністрація

ДОСВІД
РОБОТИ ТИФЛОПЕДАГОГА
ДНЗ "СПАДКОЄМЕЦЬ"

Мороз

Віри Володимирівни

-Боярка -

В роботі із слабозорими дітьми я помітила, що часткова втрата зору негативно впливає на розвиток дитини. Так пізнавальна діяльність дітей з вадами зору відбувається на вузькій сенсорній основі (випадають зорові відчуття і сприймання, зменшується кількість уявлень, формування образів фантазування, порушується співвідношення чуттєвого понятійного в мислительскій діяльності, спостерігаються деякі зміни в емоційно-вольовій сфері.

Однак труднощі навчальної трудової та ігрової діяльності слабозорих дітей на першому етапі їх шкільного життя обумовлені не стільки негативною дією дефекту зору, скільки негативними умовами виховання, в яких перебувала дитина до школи.

Необхідно розуміти природу первинного дефекту кожної дитини, щоб попередити появлення вторинних відхилень в розвитку.

Мій багаторічний досвід переконує, чим раніше дитина з вадами зору потрапляє в дошкільний спеціальний заклад, тим раніше дитина отримає правильний педагогічний вплив, тим успішніше переборюється вплив первинного дефекту на його розвиток.

Щоб корекційно-вихована дія була достатньо ефективною, необхідно вивчати особливості, які вносить дефект у формування технічних функцій дитини, в розвитку його пізнавальної діяльності.

Діти з порушенням функцій зорового аналізатора швидко втомлюються, а це визиває зниження працездатності, відволікає від основної пізнавальної діяльності.

Словесне знайомство з навколишнім світом призводить лише до уявного знання, так як образні уявлення грають основну роль в формуванні повноцінних значень слів.

Бідність уявлення про навколишні предмети веде за собою трудність розуміння сюжетів казок, розповідей. В цих дітей понижений рівень узагальнення, абстракції та інших мислительних процесів.

Вплив первинного дефекту відбивається не тільки на сприйманні та уявленнях, але й на просторовій орієнтації, що

веде до зниження рухової активності, порушення осанки, координації рухів.

Діти з порушенням зору часто обмежені в спілкуванні. Вони відгорожуються від виконання трудових обов’язків, рідко включаються у спільні ігри з іншими дітьми, не можуть спостерігати за працею дорослих на віддалі.

Все це приводить до того, що життєвий досвід таких дітей бідний.

У них затримується розвиток ігрової діяльності, а особливо рольової гри, яка характеризується бідністю сюжету. їх ігри недовгі, часто супроводжуються конфліктами, що також свідчить про недостатю зрілість ігрового процесу. Беручи на себе якусь роль, вони не дотримуються строго виконання ігрових дій, що диктує їм ця роль. Сюжетно-рольова гра у слабозорих дітей, тільки на 6-7 році життя зароджується і без педагогічного керівництва, навіть при наявності необхідних атрибутів, не розвивається. Вони дуже часто фізично ослаблені, легше піддати і простудним і інфекційним захворюванням. Багато дітей перенесли одну, дві, а іноді і більше операцій органу зору.

І тому, необхідно враховувати все це у роботі із слабозорими дітьми. Я акцентувала увагу на формуванні та корекції чотирьох найбільш уразливих та в той же час і найбільш важливих видів діяльності:

- предметно-практичної,

- сенсорної,

- мовної,

- діяльності спілкування як основи соціальної реабілітації.

Співвідношення цих напрямків корекції змінюється в

залежності від можливостей використовуваного в даний момент матеріалу. Так, в сюжетно-рольовій грі з лялькою домінуючою буде корекція предметно-практичної та мовної діяльності, так як предметні дії співпадають з ігровими, а необхідність входити в роль, обмінюватися ролями, обумовлює вправлення в діалозі і зв’язному висловлюванні. В той же час при наявності партнерів по грі створюється можливість в розподілі ролей. Справедливому розділі атрибутів, взаємодопомоги, що сприяє формуванню

навичок спілкування і інших важливих сторін соціальної реабілітації слабозорої дитини.

При плануванні корекційно-виховної роботи я враховую дані обстеження дітей за індивідуальними картками. При обстеженні дитини виявленні у неї уявлення, вміння і навики відмічаю кольоровим олівцем у відповідності до розділу картки, а при слідуючому обстеженні користуючись олівцем іншого кольору.

Всі ці дані використовуються і в роботі вихователів на групі слабозорих дітей, а також планується індивідуальна роботам кожною дитиною.

На індивідуальних і підгрупових корекційно-виховних заняттях особливе місце відводжу засвоєнню способів розумової діяльності.

Наприклад, для виховання спостережливості, а також стимулювання мовної активності використовую діалоги. При цьому краще, щоб одна дитина мала високий рівень розвитку загальних способів розумової діяльності, а інша - низький. Перша дитина - ведуча в діалозі, інша робить все по аналогії з першою. У кожного свій предмет для спостереження.

· П(дитина) У мене папір.

· Д.(дитина) У мене кубик.

· П(дитина) Мій папір білий.

· Д (дитина) А мій кубик червоний.

· П(дитина) Клаптик паперу прямокутної форми і тд.

У ігровій формі поступово всі діти із порушенням зору засвоюють систему сенсорних еталонів, стають спостережливими.

З метою збагачення уявлень слабозорих дошкільників
конкретними образами, а також поповнення і активізації їх
словника назвами предметів, ознак я розробила спеціальні
поетапні ігри: "Кому подякуємо?", "Хто що уміє?", "В цілому
світі нема ширше", "Що коротше, а що довше?", "Ми посадимо
сад великий", "А у мене", "Що із чого і для чого?" тощо.
Найбільш прості мислительні дії і завдання виконуються в іграх
"Кому дякуємо?", "Що із чого і для чого?" - тут зводиться все до
називання предметів, дії - в грі "Хто що вміє?", «В цілому світі немає ширшого", "Що довше, а що коротше?"

На більш високому рівні мислительні задачі і зміст ігрових завдань ускладнюється: необхідно за признаками відгадати, про кого йде мова.

Наприклад, в грі"Хто що уміє?" ведучий говорить: "Цей звір уміє стрибати з гілки на гілку, гризти горіхи". Діти відгадують. В грі "Що довше, а що коротше?" ведучий говорить: "У цього звіра довша шия, а шерсть пятниста". Діти відповідають: "У жирафа довга шия".

Інші ігри складені мною являють складну аналітико- синтетичну діяльність, яка основана на виділенні, найбільш важливих ознак і дій.

Для розвитку мислення необхідно направляти дітей на пошук декількох різних шляхів рішення однієї і тієї задачі. Наприклад: "В жмурки грають 5 дітей. Хлопчиків більше ніж дівчаток. Скільки може бути хлопчиків, а скільки дівчаток?", "На одній тарілці 2 яблука, на другій - 4 . Переклади одне яблуко. Скільки стане яблук на кожній тарілці?"

Враховуючи, що слабозорі діти з низьким і навіть середнім рівнем розвитку способів розумової діяльності переживають великі труднощі при оволодінні умінням працювати за планом, утримувати інструкцію, я пропоную використовувати методику поетапного введення плану, спочатку у вигляді предметних, а пізніше - мовних підказок.

Так в процесі розвитку аналізуючого сприйняття і спостереження доцільні вправи-описи об'єктів за допомогою своєрідного плану. Дитині пропоную роздивитись предмет і розповісти про колір, форму, поверхню, величину тощо. При цьому на невеликій відстані перед ними розкладені предмети-підказки (про колір дітям нагадує таблиця кольорів спектру, про форму - рамка Монтессорі, про розмір - лінійка, про поверхня - кусочок пухнатого хутра, про звук - звукоряд. Цей метод забезпечує свідоме засвоєння дітьми загальноприйнятих мір і еталонів.

Сенсорне виховання в нормі в основному закінчується в дошкільний період життя. В умовах зорової недостатності сенсорні функції і їх розвиток затримується. У дітей з порушенням зору навіть у шкільному віці виникає необхідність у розвитку сенсорних функції. Я розробила систему вправ по розвитку сенсорних функцій у дітей. Більшість завдань і ігор направлені на формування узагальнюючих знань і загальних методів розумової діяльності (аналіз, порівняння, узагальнення, і т.д.) Виконання завдань потребує промовляння, що допомагає розвитку монологічної мови у слабозорих дітей. Тексти для промовляння мають емоційно - образний характер, викладенні у віршованій формі. Тому легко запам'ятовуються дітьми. Багато порівнянь повторюються, дякуючи чому входять у активний словник дітей.

Система вправ:

- Робота на співвідношення предметів із заданим кольором:

- з кольоровими кубиками "Найди кубик такого ж кольору?"

- із кольоровими полосками.

- із кольоровими геометричними фігурами.

- із кольоровими олівцями.

II. Розкладання кольорових предметів у коробочки, конверти, корзинки відповідного кольору.

III. Групування різних за формою, але однакових за кольором предметів.

IV. Знайомство з кольором:

- вибір прикладу, на який далі буде схилятися дитина при диференціації кольору:

Як сніг білий, як ялинка, трава-зелений, як сонечко жовтий, і т.д. Заучування віршів по кожному кольору (обов'язково при цьому демонструвати предмет при показі такого кольору, "жовтеньке сонечко, жовтенька кульбаба, жовтеньке каченятко забралось до нас у сарайчик".

Знайомство із зеленим кольором:

а) показ гілочки ялини, малюнок із ялиною, розгляд ялини на вулиці, у всіх випадках використовується слово "зелена". Вивчення віршів про ялину.

б) відібрати кружочки (різні предмети) зеленого кольору. Давайте

виберемо кружочки зелені як ялинка. Підбір предметних картинок зеленого кольору, при постійному співвідношенні із кольором ялинки.

в) виділення частин зеленого кольору на предметних малюнках, (зелений комірець, плаття у дівчини...)

Червоний колір.

Диференціація червоного і зеленого кольору.

а) робота із червоним прапорцем.

б) вивчення віршу про червоний колір.

в) підбір предметів червоного кольору. (Найти предмети такого ж кольору як прапорець).

г) відбір предметів червоного і зеленого кольору (розкладання їх в коробочку відповідного кольору).

д) який предмет зайвий? (4 предмети: З червоних і один зеленого кольору).

е) гра "Літаки".

Діти діляться на 2 команди. Одні зелені літачки, інші червоні. На голови діти одягають атрибути із літаками червоного і зеленого кольору. Якщо педагог підняв червоний прапорець, літають червоні літаки, якщо зелений – зелені, опустив прапорець - повинні приземлитися на свої аеродроми біля обруча відповідного кольору. Підняті обидва прапорці - літають всі літаки.

ж) гра "Найди свій прапорець".

з) гра "Розклади в корзині різні картинки". В червону - помідор, зірочку, розу і т.д.

В зелену - огірок, листок, травинку...

Жовтий колір.

Диференціація червоного, зеленого, жовтого кольорів.

а) знайомство з предметом - еталон з яким будуть порівнювати інші предмети.

б) розучування віршика.

в) підбір предметів жовтого кольору.

г) гра з кубиками. На столі стоять кубики 3-х кольорів: червоного, жовтого і зеленого, і таких же кольорів іграшки.

"Постав іграшку на кубик такого ж кольору".

д) гра з сигнальними кубиками.

е) гра "Ялинка". Підбери ялинкові іграшки за кольором ковпачка. На об'ємній ялинці зеленого кольору розташовані круги d = 4см. (білі). В центрі цих кружочків наклеєний магніт.

з) "Юний художник", Перед дитиною лежать різні геометричні фігури на магнітах і дошці. Пропоную виконати ряд завдань.

- візьми жовтий квадратик, положи з лівої сторони. Справа від нього поклади прямокутник зелений, 2 червоних кружочки поклади знизу біля кожної фігури. Що у тебе вийшло?

- що означає зелений прямокутник? (кабіну)

- що означає зелений прямокутник? (кузов)

- що означають червоні круги? (колеса).

и) гра в лото на співвідношення по кольору і кількості. Підібрати по кольору кружечки і покласти їх стільки, скільки намальовано на картинці предметів.

к) гра"Доміно", "Цепочка" і інші.

В такому ж плані іде ознайомлення дітей з іншими кольорами і їх відтінками. У процесі роботи з дітьми з кольором необхідно вирішити такі завдання:

1) - уміння дитини співвідносити за кольором предмети;

2) - знання дитиною головних кольорів і їх відтінків;

3)- диференціація кольорів;

4)- локалізація за кольором;

5)- фіксація насиченістю кольору.

Для слабозорих дітей дуже важливим є розвиток порівнянь, як частини смислової пам'яті.

1. Перед дитиною кладеться картинка з малюнком клюшки. На що вона подібна (подібна на ліжко, подібна на ворота) діти самі шукають подібність.

2. Малюю повільно малюнок (яку-небудь фігуру, а потім стираю).

3. Розкладаю перед дитиною предмети спочатку три, а потім число їх збільшую ( в якійсь послідовності, розкладаються іграшки: ведмідь, лялька, пірамідка... Діти закривають очі, в цей час іграшки замінюють місцями. (Перекладають не більше 1-ї іграшки спочатку. Дитина повинна поставити іграшку на місце.)

4.Якого предмету не стало?

5. "Що зменшилося?"

а) до 3-4 предметів добавляється ще 1-2 предмети;

б) предмети міняються місцями;

в)один забирається зовсім, інший переставляється;

г) аналогічна робота з предметними картинками.

6."Кого шукає Тяпа?" гра.

7."Хто більше запам'ятає". Двоє дітей стають один проти одного уважно вивчають у що одягнений сусід. Стають спинами і починають перераховувати (зверху до низу чи навпаки)

II-варіант. Дітям пропоную заповнити предмети намальовані на сюжетній картинці. Діти дивляться, потім картинку перевертають.

8.Словесне запам'ятовування

5 слів: ліс, будинок, вода, цукор, лялька. Якщо дитина не запам'ятала, пропоную "зв'язати" ці слова між собою. Давайте уявимо, що в лісі є будинок, в будинку є вода, водою з цукром пригощаємо ляльку. Ще раз називаємо 5 слів. - Запям'ятайте пару слів:

лялька - грати заєць - капуста

курка - яйце лисиця - курка

чай - цукор ведмідь - слід

вечір - лампа

Спочатку дітям називають пари слів, потім тільки одне з пари, дитина повинна назвати пари слів (при необхідності допомогти дитині встановити зв'язок між ними).

9. Робота із різними картинками. 2 набори однакових предметних картинок (15х10). Одна із парних картинок розрізається (на 2, 4, 5 частин). Спочатку дитина дивиться цілий малюнок. Потім можна умовно "розрізати", поклавши паличку.

Різні вправи по корекції не тільки сприяють розвитку здорового сприймання, дотику, але й допомагають розвитку моторики )діти погано володіють навиками малювання, користуються ножицями. Тому дітям додаткові необхідні заняття по розвитку моторики дрібних м'язів руки.

Всі вправи проводжу у вигляді ігор з елементами змагання "Хто швидше?"

- зібрати розкидані на столі палички, буси, сірники, горох, квасолю і розкласти їх по коробочках (збирати один вид предметів).

- намисто по одній вкидати у пластикову пляшку. У кожної дитини пляшка.. Всі пляшки однакові. Хто швидше заповнить.

- Викладання узору із паличок. Спочатку за малюнком, потім самим - хто цікавіше.

- нанизування намистинок, кілець і т.д.

- намотування ниток на клубок.

- робота з олівцем.

- обведення по контуру.

- штриховка і розфарбування шаблонів.

- обведення трафаретів. Гра обводка (диск який крутиться).

- перемальовування через напівпрозору бумагу малюнків з чітким контуром.

- сортування за сортами круп.

- сортування за кольорами круп.

Розвивати вміння визначити віддаль на око, усвідомлення порівняної величини предмета. Засвоєння співвідношення предметів за величиною.

Ціль: формування уявлень про відношення між двома і декількома предметами за величиною.

Засвоєння методів прикладання, накладання, порівняння.

- Збери матрьошки, постав матрьошки за ростом.

- Найди таку ж деталь конструктора за величезною, меншу, більшу.

- Склади пірамідку (від великого кільця до маленького і навпаки).

Говори так "Спочатку на стержень надінемо найбільше кільце, потім менше, а потім ще менше, і на кінець саме маленьке".

- Виклади орнамент із овалів, квадратів, трикутників і кругів по

малюнку.

- Виклади такий же орнамент, використовуючи геометричні фігури меншого розміру.

- Побудуй точно такий же за величиною будиночок.

Розвиток аналітичного сприйняття

величини.

1. Опиши предмет. Не забудь із яких частин він складається, яка частина найбільша, яка найменша. З яким предметом за величиною можна порівняти даний предмет? Вправу повторити декілька разів, використовуючи різні предмети (ляльку, машину, будинок).

2. Із яких геометричних фігур зроблений лісовичок? Яка з них найбільша? Сама маленька? Чому?

3. Підбери для ляльок одяг за розміром, взуття, постіль, ліжка, будинки.

4. Склади цілу картинку із маленьких частин. Вправу повтори декілька разів. Використовуючи предмети-малюнки з невеликою кількістю деталей, а пізніше - малюнки з більш складними сюжетами, (картинки розрізаються раніше).

Мета: розвиток полісенсорних взвємозв'язків (зір, дотик), формування загальних способів розумової діяльності (порівняння, уміння сприймати інструкцію, план і утримувати їх в умі, використовуючи в подальшій діяльності).

5.Склади нові фігури із набору геометричного матеріалу (із 2 трикутників, квадраті, прямокутників і т.п.).

Ціль: формувати уміння роздивлятися, розчленувати орнаментальну форму, виділяти її частини,

відтворювати просторове розміщення.

6. Відгадай предмет за описом: "Він однакового розміру у висоту, ширину і довжину" (куб); "велика коробка їде по асфальту, двома руками тримається за провода" (тролейбус).

7. Найди на дотик в "чудесному мішку" яйце, куб, м'ячик і т.п. Найди їх на картинці.

8. Виклади із мозаїки зображення предмету за малюнком, по пам'яті.

9. Розклади зерна рослин по збільшуючій величині і навпаки. Чиє зерно найменше? Найбільше? Проговорюй так: "Саме маленьке зерно у мака, трішки більше у проса, найбільше у каштана і горіха".

10. Підбери гудзики до петель для зимового і літнього одягу. Чому ти для зимового одягу відібрав гудзики тяжкі, великі. А для літнього - маленькі, легенькі?

11. Колі 3 роки, Васі 5 років, Олегу 1 рік. Назви братів по порядку від старшого до молодшого.

Ціль: формувати уміння встановлювати співвідношення між декількома предметами за величиною.

12.Відгадай, які признаки характеризують предмети-відгадки за величиною. Стою на даху, всіх труб вище, (антена). Росту в землі на грядці я, червона, довга, солодка, (морква). В цю гладеньку коробочку, коричневого кольору заховавсь малий дубок наступного літа (жолудь).

IV.Розвиток уміння розрізняти предмети за матеріалом і

поверхнею.

Ціль: ознайомлення з різними видами поверхні (камінням - тверда поверхня, пухом - м'яка, шовком - гладенька, колючкою- колюча, ножем, бритвою - гостра, вогнем - гаряча, снігом,

льодом - холодна поверхня).

1.Візьми в руки камінь. Зіжми його пальцями. Відчуваєш він твердий? Відбери на столі предмети, про які можна сказати "твердий як камінь" (олівець, ручка і т.п.).

2.Візьми в руку пушинку. Відчуваєш яка вона м'якенька? Знайди на столі предмети м'які як пух. Як можна сказати про шерсть кицьки, собаки? (У киці шерсть м'яка як пух. У собаки шерсть також м'якенька як пушок).

3.Розклади окремо тверді і м'які предмети. Гра "Твердий - м'який". В грі приймають тверді і м'які предмети. Для допомоги дається мішечок із набором матеріалів (кусочки каміння, льону, заліза, шерсті, хлопку) і вироби із нього. Виграє та дитина, яка остання назвала твердий чи м'який предмет.

4.Потрогай зернятка різних рослин. Скажи, які з них твердіші (не піддаються лущінню за допомогою нігтя), а які м'якші.

Відложи зерна, які можна розколоти за допомогою молотка (дуже тверді): горіх, кісточки вишні, сливи, абрикоса, персика та ін. Скажи, у цієї дитини м'яка одежина? (У дитини дуба (жолудя), м'який одяг. У дитини каштана м'який одяг і т.п.).

5.Потрогай колючку їжака. Знайди на столі предмети колючі, як їжак, як колючка (металічна щітка, гілки шипшини, рози)

6.Доторкнись до клаптика шовку, погладь його. Потрогай інші предмети на столі. Про які з них можна сказати "гладенький як шовк" (ялинкова іграшка, полірований стіл, шерсть у песика і т.п.).

7.Гра "Колючий-гладенький". В грі 2 учасника. По команді діти називають колючі і гладенькі (або вперемішку колючі, а потім гладенькі ). Дітям даються предмети або їх зображення (якщо вони знайомі з цими предметами в натурі). Виграє та дитина, яка останньою назве колючий чи гладенький предмет. Можна інші варіанти, замінивши колючі предмети шершавими.

8.Обережно полапай ніж, бритву, шило. Чому їх називають гострими? Знайди на столі гострі, як ніж, предмети, гострі як шило предмети. Називай їх, порівнюючи з предметами (бите скло гостре як ніж, лижна палиця гостра на кінці як шило...)

9.Знайди на столі предмети, які не мають гострих країв (м'яч, кулька, лялька, шишка). Чому маленькі діти граються іграшками і вони не гострі?

10. Гра "Гострий-тупий" проводиться так же, як описані вище ігри.

11.Згадай, сидів ти коли-небудь біля каміну, багаття, підносив ти близько руку до гарячих вуглів. Про які предмети можна сказати, що вони гарячі, як вогонь, як жар?

12.Доторкнись до снігу і льоду. Вони холодні. Подумай про які предмети говорять "холодний як лід".

13.Гра "Гарячий-холодний".

Розвиток аналітичного

спостереження.

Ціль: формування загальних способів розумових дій: аналізу,

порівняння, узагальнення. Формування спостереження, уміння

використовувати сенсорні еталони (колір, форму, розмір,

матеріал, звук і т.п.) і словесно оформлювати сприяняте.

1.Подумай і скажи, чим відрізняються ці предмети, чим вони подібні, (колос жита і пшениці, гілка ялини і сосни, гілка дуба з жолудем і горіха з плодом, трамвай і тролейбус, легкова машина і грузова, теплохід і літак).

2.Знайди в описі двох предметів головну їх подібність і відмінність. Дупло і нора. (і дупло і нора - для тварин і птахів дірка. В дереві дірка - дупло. А в землі діра - нора). Кущ і дерево. (І дерево і кущ ростуть. Їх звуть рослинами. Там стовбур один, а там їх два і більше.)

3.Доповни ряди предметів іназви їх одним загальним словом.

Пальто, куртка, шапка, плаття... Ботінки, валянки, туфлі...

Шафа, канап, стіл...

Лялька, м'ячик, кубик...

Шофер, вчитель, лікар...

Дуб, каштан, липа...

Малина, смородина, шипшина... Роза, тюльпан, ромашка... Корова, кінь, вівця...

Вовк, лисиця, білка...

Весна, літо, осінь...

Понеділок, вівторок, среда...

4.Побувай в лісі, полі, на лузі весною. Зверни увагу якого кольору ліс ранньою весною, чим пахне поле, ліс, луг, коли ростав сніг.

5.Якого кольру літо? Чим пахне середина літа? Що дарують в серпні поля? В що сади і ліс одягнені? До чого готується

земля?

6.Які кольори у середині восени? Чим пахне ліс осінньою порою? Як ліс сумує? Як птахи? Як квіти?

Розвиток просторового орієнтування і координації рухів.

І. Орієнтування у великому замкнутому просторі.

Ціль: розвиток і автоматизація навиків орієнтування у великому замкнутому просторі ( кімнаті, коридорі, на площадці).

1.Порахуй, скільки кроків вздовж стіни, від дверей до сходів до

виходу.

2.Порахуй сходи від першого до другого поверху.

3.Попади м'ячем у сітку.

4.Докоти м'яч до середини кола (до дверей).

5.Тримайся правої сторони.

6.Гра "Шар надувся - шар пробитий". Ведучий збирає дітей у коло. Діти беруться за руки. По команді "шар надувся" діти розширяють коло. По команді "шар пробитий" круг звужується (всі техенько ідуть до центру і присідають).

II. Розташування об'єкту по відношенню до іншого об'єкта.

Ціль: розвиток і автоматизація навиків і способів орієнтування

у великому просторі, знаходження розташування

об'єкту по відношенні до другого об'єкту, (зліва від школи,

навпроти аптеки).

1.Що знаходиться навпроти дитячого садка?

2.Скільки кроків від дитячого садка до школи?

3.Як ти ідеш із дому до дитячого садочка?

4.Розкажи і покажи, як переходити вулицю.

5.Гра "Стережись Незнайка!" Ведучий розповідає про те, як Незнайка попав у велике місто і не знав, в якому місці як себе вести. Діти уважно слухають. Мова йде про невірні дії Незнайки. Діти хором кажуть: "Стережись Незнайко!" Якщо правильно діє, то "Молодець Незнайко!".

Досвід показує, що лікувальна ефективність у спеціалізованих дошкільних закладах вища, ніж у кабінетах з охороною зору, що пояснюється насамперед системністю в роботі медичних та педагогічних працівників дитячих закладів. Так, за період перебування в закладі у 94% дітей підвищується гострота зору, і в 100% - зменшується кут косоокості. Корекційна робота з дітьми, що мають порушення зору, направлена на відтворення та розвиток пізнавальних можливостей зорового аналізатора, забезпечує всебічний розвиток їх розумових та фізичних здібностей, дає змогу відтворити первинно порушені зорові функції з вадами зору компенсаторні способи сприйняття і таким чином готує базу для успішного навчання у школі. Вихованці спец, групи навчаються берегти свій зір, контролювати зорове навантаження та самостійно виконувати розвантажувальні профілактичні вправи для очей.

Часткова втрата зору негативно впливає на розвиток дитини, так як зір відіграє ведучу роль в здійснені основних пізнавальних дій.

Діти з порушеними функціями зоровогоаналізатора швидко втомлються. А зорове стаплення викликає зниження працездатності, відволікає від основної пізнавальної діяльності. Це впливає на формування уявлень і на розвиток розумової сторони мови. У дітей нагромаджується значний запас слів за якими не стоять чіткі образи. Бідність уявлень про навколишні предмети веде до того, що діти не завжди розуміють сюжети казок, оповідань, задач. У дітей з поганим зором понижений рівень узагальнення абстракції та інших розумових процесів. Вплив відчувається і на просторовому орієнтуванні, що в деякій мірі веде до зниження рухової активності, порушення осанки, координації руху.

Діти з порушеним зором часто обмежані в спілкуванні. Ігри дітей короткочасні, часто супроводжуються конфліктами. Слабозорі діти більш фізично ослаблені, легко піддаються захворенням.

Розвиток і активізація зорових функцій у дітей з порушенням зору на заняттях

Спеціалізована група для дітей з вадами зору слід сприймати як важливу ланку виховання та навчання. У нашому навчальному закладі знаходяться діти, що мають різні вади зору: міопія, гіперметропія, глаукома, амбліопія, збіжна і розбіжна косоокість, атрофія зорового нерву, гіперметропічний астигматизм.

На результат лікування і виховання дітей впливають такі істотні чинники, як: вік, в якому виникло порушення функцій зору, своєчасність спеціалізованого педагогічного та психологічного впливу.

Досвід показує, що лікувальна ефективність у спеціалізованих дошкільних закладах вища, ніж у кабінетах з охорони зору, що пояснюється насамперед системністю та наступністю в роботі медичних і педагогічних працівників дитячих закладів.

Особливу увагу приділяємо проведенню корекційних вправ та ігор. Для самостійного й повноцінного нагромадження інформації з навколишнього світу в дитини має бути сформоване на належному рівні кольоросприйняття. Для цього потрібна спеціальна компенсаторно-корекційна робота. Вона здійснюється в закладі у формі підгрупових та індивідуальних занять вчителя-дефектолога, фронтальних і індивідуальних занять вихователів, музкерівника, фізінструктора, індивідуальних занят медсестри-ортоптистки.

Оскільки діти з порушенням зору швидко стомлюються (особливо в оклюзійний період), коли все навантаження іде на амбліопічне око, велика увага у корекційному процесі приділялась створенню комфортних умов для зорового сприйняття (достатнє освітлення; зручне розміщення наочного матеріалу, який відповідає охороні й розвитку зору; дотримання режиму зорової роботи, чергування різноманітних видів роботи та відпочинку; використання спеціальних засобів корекції).

Звичайне використання очей не дає достатньої м'язової нагрузки. Одна група м'язів постійно перенапружена, інша розслаблена. Невірне фокусування очей приводить до різних захворювань.

Це може бути виправлено регулярною практикою очних вправ, які направлені на правильне коригування розвитку м'язів фокусуючих очей.

Вправи.

1.Повільно піднімати і опускати віки (12р.).

2.Двома пальцями легко натиснути на зовнішній край ока і енегрійно(10р.) відкрити і закрити його, те ж саме зробити з другим оком.

3.Краєм ока повести вліво, вправо, вгору, вниз. Виконувати почергово то одним, то другим оком.

4.Підняти як найвище віка і опустити.

5.Широко відкрити очі, напружити всі м'язи обличчя; розслабитись.

6.Повільно повертати голову справа на ліво і навпаки.

7.Витягнути вперед руку з олівцем, повільно підносити його до носа, слідкуючи за ним і навпаки.

8.Слідкувати очима за кулькою що повертаються по колу.

9.Закрити очі, розплющити. 10р.

І0.Закрити очі руками і посидіти.

Очі є дуже чутливим органом, 90% інформації із навколишнього середовища людина отримує завдяки очам.

Відомо, що сонячні промені стимулюють і виліковують, і їх дія на очі дуже корисна. Вони оживлюють зір, прискорюють циркуляцію крові, нейтралізують інфекції, убиваючи мікробів.

Дивитись на сонце треба вранці, коли воно безхмарне, очима широко відкритими, але не напруженими - поки можливо, або поки не з'являються сльози. Краще всього цю вправу виконувати на сході і заході сонця. Немає світла рівного по інтенсивності сонячному світлу. Люди з хворими очима повинні стояти так, щоб дивитись в направленні сонця, а не на саме сонце. Із часом вони будуть дивитися безпосередньо на сонце в полудень. Дивитись на сонце потрібно починати поступово від 1-2 на початку і до 10 вкінці.

Це може дати покращення зору. Цей лікувальний метод має велике значення.

Втомлюваність очей добре знімати, дивлячись на місяць і зірки, які знаходяться під кутом 45 градусів, або менше. Ця процедура проста і не має в собі ризику.

Для знімання напруги і негативної інформації дає спостереження зіркового неба і місяця. Воно діє, як вечірній бальзам.

Який вплив телебачення на зір

Який же вплив має телебачення, що займає так багато місця в житті дітей на їх здоров'я, психіку, розумовий розвиток? У інституті гігієни дітей і підлітків міністерства охорони здоров'я України були проведені спеціальні дослідження про дію телепередач на стан зору.

Велике значення має стан організму дитини в період переглядання, тобто здоровий він чи хворий.

А якщо дитина багато дивиться телепередачі, то це відбивається на здоров'ї дітей, що виражається у виникненні ознак утоми, нервовості і інших розладів.

Довгий перегляд телепередач може привести до посилення невротичних реакцій, навіть до розвитку судорожних припадків.

Причина цього - періодична зміна освітленості екрану, мигтіння, світова пульсація, особливо якщо телевізор зіпсований.

Особливо відчутні до пульсуючого освітлення діти, які перенесли родову або черепно-мозкову травму, а також з відхиленням в нервовій системі. Напруження зору пояснюється не якоюсь специфікою телебачення, а скоріше тим, що на протязі дня до органу зору ставляться великі вимоги, і щоденний перегляд телепередач може стати додатковим навантаженням на зір. В період росту орган зору легко піддається різним впливам. Багато лікарів вважають, що короткозорість і розвивається внаслідок напруженої зорової роботи на близькій відстані, особливо при поганому освітленні. У дітей навантаження на зір збільшується із року в рік.

Запровадження нового в роботі.

Вивчаємо методику Бейтса.

Уільям Горацій Бейтс народився в 1860 р. в Америці, має медичну освіту. Більшу частину свого життя він присвятив розробці нових методів лікування різних аномалій рефракції - близорукість, далекозорість і асигматизм. Впровадження цього методу поліпшує зір за рахунок покращення інтерпритації зображення на сітчатці. Систему Бейтся можна поділити на 3 частини:

- Загальне (фізичне) розслаблення.

- Психічне розслаблення.

- Допоміжні методи, які допомагають поліпшити зір (дихання, дієта і т..і.)

Щоб досягнути психічного розслаблення необхідне фізичне розслаблення. Будь-яка нерослаблена частина тіла веде до напруження психіки. А коли психіка людини розслабленна, то зір в нормі.

Розслаблення буває двох видів- пасивне і динамічне. До пасивного відноситься:

- Пальмінг - виключення світла, що сприяє їх розслаблення і відпочинку.

- Згадування - коли мозок людини займається згадуванням, його психіка до певної міри розслабляється. І дається 8 вправ на згадування.

- Мислення уявлення - воно неможливе без ідеального розслаблення. Досконале уявлення корегує зображення на сітчатці і виправляє аномалію рефракцій.

Динамічне розслаблення включає: центральну фіксацію, переміщення і розкачування, великі повороти і малі повороти, кліпання, соляризація, дихання, дієта.

Люди різних вікових періодів досягай успіху при лікуванні аномалій зору розслабленням. В той же час хотілося б відмітити, що діти більш малого віку дещо тяжко піддаються лікуванню. Головним чином, із-за того, що вони не вловлюють змісту таких речей, як центральна фіксація. Навіть саме поняття "розслаблення" досить тяжко пояснити дітям. Вік не є поміхою в покращенні зору. Важливим є не вік сам по собі, а час протягом якого існувала та чи інша аномалія рефракцій, що веде до закріплення неправильних звичок зору.

К О С О О К І С Т Ь

Чи можна її вилікувати?

Косокість найчастіше зустрічається у дітей дошкільного віку. Її не можна вважати лише косметичним дефектом. При даній патології відсутня співпраця обох очей. Косоокість негативно впливає на формування характеру дитини, а в майбутньому недає можливості вибору багатьох професій, знижує працездатність.

Косоокість буває вроджена і набута. Причини вродженої косоокості - родова травма, наслідковість, недоношеність. Набута косоокість в першу чергу зв'язана із захворюваннями нервової системи. Крім того, дуже сильні нервові стреси, травми голови, інфекційні захворювання також можуть привести до розвитку косоокості. Іноді косоокість проявляється не одразу. Її ознаки можуть проявлятися більше до вечора, в період перезбудження дитини. Нерідко це патологія проявляється періодично, думають, що дитина балується, і іноді не звертають на це уваги. А косоокість як і інші захворювання, потребує швидкої корекції. Від своєчасності лікування залежать результати.

Чи можна вилікувати вроджену і набуту косоокість, а також відновити зір оку що косить? Так, в більшості випадків можливо. Але ефективність лікування дуже залежить від віку дитини. При косоокості дітям рекомендують носити окуляри. При цьому окуляри носити потрібно постійно. Скидати тільки під час сну. Якщо зір на оці що косить знижений. То потрібні інші міри - повязка на склі окулярів. Діти, які носять окуляри, повинні відвідувати лікаря 2 рази в рік, а при косоокості і частіше.

З косоокими дітьми необхідно виконувати спеціальні вправи для розвитку зору на оці що косить. Гімнастикою краще займатися вдень, коли дитина ще не дуже втомлена, не перезбуджена./Files/images/P1010128.JPG/Files/images/P1010131.JPG/Files/images/P1010133.JPG

Кiлькiсть переглядiв: 1183